App Icon

Ανακάλυψη αυθεντικού έργου του Ελ Γκρέκο.

Γράφει η Τασσώ Γαΐλα.

Άγνωστος πίνακας του Ελ Γκρέκο (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος:
1541,Κρήτη/1614,Τολέδο) βρέθηκε σε ιδιωτική συλλογή- Ο ιδιοκτήτης πίστευε ότι αγόρασε αντίγραφο αλλά μόλις ταυτοποιήθηκε η αυθεντικότητα του έργου.
Πρόκειται για ένα μικρών διαστάσεων πίνακα που ανήκει σε ιδιώτη συλλέκτη και απεικονίζει τον Ιησού με το αγκάθινο στεφάνι να φέρει τον σταυρό και τελικά αποδόθηκε στον κορυφαίο ζωγράφο Δομήνικο Θεοτοκόπουλο, ο οποίος έχει μείνει γνωστός με το ισπανικό προσωνύμιο «Ελ Γκρέκο».
H αυθεντικότητα του έργου, o οποίος παρουσιάζει ομοιότητες με τον πίνακα
«Ο Χριστός φέρων τον Σταυρόν» (1580), πιστοποιήθηκε έπειτα από
εκτεταμένη ανάλυση και έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο Center d’Art
d’Època Moderna (CAEM) του Πανεπιστημίου της Λιέιδα στην Καταλονία.
Ο καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης και διευθυντής του CAEM, δρ. Σίμο
Κομπάνι συνεργάστηκε με την Κάρμεν Γκαρίδο, ιδρύτρια και διευθύντρια του Τμήματος Τεκμηρίωσης του Μουσείου του Πράδο, καθώς και την ερευνήτρια Μαριόνα Ναβάρο.
Όπως δήλωσε στην El Pais «χρειάστηκαν πάνω από δύο χρόνια
συναρπαστικής εργασίας, μελετών και αναλύσεων. Για μας είναι μεγάλη
είδηση και ένας φόρος τιμής στην Κάρμεν, η οποία απεβίωσε ξαφνικά στις 8
Δεκεμβρίου». Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του CAEM, πρόκειται για δημιουργία του ίδιου του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου και όχι για έργο του εργαστηρίου ή των μαθητών του. Μέρος των αναλύσεων αφορούσε τη σύγκριση του πίνακα με έργα του ζωγράφου τα οποία βρίσκονται στις συλλογές του Μουσείου Ελ Γκρέκο στο Τολέδο και του Πράδο στη Μαδρίτη.

Ο δρ. Κομπάνι πιστεύει ότι το έργο μπορεί να ήταν άγνωστο μέχρι τώρα
επειδή ο ζωγράφος το κράτησε στο εργαστήριό του και δεν το παρουσίασε σε έκθεση κατά τη διάρκεια της ζωής του. Μάλιστα, θεωρεί ότι πιθανώς
λειτουργούσε ως μοντέλο ή οδηγός για άλλους πίνακες με παρόμοια
θεματολογία.

διάβασε και αυτό  Παράδοση 600 tablets στον δήμο Χανίων

«Ωστόσο, λόγω του εκλεπτυσμένου φινιρίσματος του εξαιρετικού αυτού έργου και λαμβάνοντας υπόψιν το μικρό μέγεθος του, μπορεί επίσης να
προοριζόταν για το ιδιωτικό παρεκκλήσι κάποιου ευγενή ή κληρικού»,
πρόσθεσε. Το όνομα του συλλέκτη δεν δόθηκε στη δημοσιότητα.

Δομήνικος Θεοτοκόπουλος: Ο Ιταλός χρονικογράφος Τζούλιο Μαντσίνι
έγραψε λίγα χρόνια μετά τον θάνατο του καλλιτέχνη (1620) ότι από την πολύ εκτίμηση που του είχαν τον φώναζαν il Greco, ο Έλληνας. Ο ίδιος ο
καλλιτέχνης κράτησε αυτό τον ‘τιμητικό’ προσωνύμιο με υπερηφάνεια σε όλες του τις περιπλανήσεις, όπως ακριβώς διατήρησε πεισματικά ως το τέλος της ζωής του τη συνήθεια να υπογράφει τους πίνακες του με την βυζαντινή γραφή του :’Δομήνικος Θεοτοκόπουλος ο Κρης εποίει’ αν και το κοινό που
απευθυνόταν ήταν αλλόγλωσσο, ιταλοί, ισπανοί κλπ…
Πηγή: newpost.gr./  artnews.com
Τασσώ Γαΐλα
Αρθρογράφος-Ερευνήτρια.

Facebook Comments Box

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Recommended
Σύμφωνα με την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία η πρόγνωση του καιρού…
Cresta Posts Box by CP
Content | Menu | Access panel