App Icon

ΑΦΙΕΡΩΜΑ:Η μοναδική αεροπορική τραγωδία με επιζώντες που συγκλόνισε την Ελλάδα

Η μεγαλύτερη τραγωδία της Ολυμπιακής Αεροπορίας σημειώθηκε στις 21 Οκτωβρίου 1972. Το αεροσκάφος NAMC YS-11A απογειώθηκε από το αεροδρόμιο «Ιωάννης Καποδίστριας» της Κέρκυρας με προορισμό την Αθήνα, αλλά δεν κατόρθωσε ποτέ να φτάσει ομαλά, καθώς στις ακτές της Βούλας, κοντά στο θεραπευτήριο του ΠΙΚΠΑ συνετρίβη.Eκεί πνίγονται 37 από τους επιβαίνοντες, ενώ 19 καταφέρνουν να σωθούν.

Εκείνη την εποχή στην Ελλάδα επικρατούσαν κακές καιρικές συνθήκες, με καταιγίδες να σαρώνουν όλη τη χώρα. Το δικινητήριο «τουρμποελικοφόρο» ιαπωνικής κατασκευής της «Ολυμπιακής» απογειώθηκε από την Κέρκυρα στις 7.55 μ.μ. με προορισμό την Αθήνα, με 49 επιβάτες και 4μελές πλήρωμα. «H πτήση μας προς την Αθήνα θα γίνει σε ύψος 3.000 μέτρων και υπολογίζουμε να προσγειωθούμε στο Ελληνικό στις 9.06 λεπτά», αναγγέλλει από τα μεγάφωνα του αεροπλάνου η αεροσυνοδός.

Μετά την απογείωση, το αεροπλάνο της Ολυμπιακής βγήκε πάνω από τα σύννεφα και με «σχετικές» αναταράξεις κατά τη διαδρομή έφθασε μέχρι την Κόρινθο. Το ραντάρ του Ελληνικού είχε στην οθόνη του το αεροσκάφος, το οποίο αντιμετώπιζε δυσκολίες. Ωστόσο, ο ελεγκτής εναερίου κυκλοφορίας το έχανε πολλές φορές από την οθόνη του. Οι πυρήνες των καταιγίδων που διακρίνονταν κι αυτές σα στίγματα μέσα στο ραντάρ, τον έκαναν πολλές φορές να αμφιβάλει αν το μικρό φωτεινό στίγμα στην οθόνη ήταν το αεροπλάνο ή ο πυρήνας κάποιας καταιγίδας.

Το αεροπλάνο έχασε απότομα ύψος και κατέπεσε στη θάλασσα στις 21.34΄, γεμίζοντας με θύματα  τη θάλασσα της Βούλας.Το ατύχημα προκλήθηκε από την κακή λειτουργία των οργάνων καθορισμού του ύψους, ενώ στην περιοχή υπήρχε πυκνή νέφωση.  Από τους 56 επιβαίνοντες (52 επιβάτες και τετραμελές πλήρωμα), έχασαν την ζωή τους οι 37 (36 επιβάτες και 1 μέλος πληρώματος) , ενώ οι υπόλοιποι 19 (16 επιβάτες και 3 μέλη πληρώματος, ανάμεσά τους ο πιλότος), διασώθηκαν από τα συνεργεία που έσπευσαν στον τόπο της τραγωδίας ή έφτασαν στην ακτή κολυμπώντας.

διάβασε και αυτό  Συνάντηση Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Τιερί Μπρετόν

Το αξιοπερίεργο είναι, ότι την είδηση για την πτώση του αεροπλάνου, την ανακοίνωσε ένας από τους επιβάτες. Ο Ν. Στέφανου, ζωγράφος στο επάγγελμα, αντέδρασε πολύ ψύχραιμα.Μόλις διαπίστωσε πώς το αεροπλάνο έπεσε στη θάλασσα, γδύθηκε για να μην τον δυσκολεύουν τα ρούχα κι έμεινε μόνο με το εσώρουχο. Άνοιξε την πόρτα και βούτηξε στη θάλασσα. Μετά από περίπου 20 λεπτά βγήκε στη στεριά και κατευθύνθηκε προς τους θαλάμους του ΠΙΚΠΑ.

Μόλις έφθασε στο κεντρικό κτίριο, άνοιξε την πόρτα, αντικρίζοντας έντρομες τις νοσοκόμες. «Μη φοβάστε, δεν είμαι δράκος. Έπεσε στη θάλασσα το αεροπλάνο της Ολυμπιακής απ’ την Κέρκυρα. Ήμουν επιβάτης και σώθηκα. Τηλεφωνήστε και πείτε ότι το αεροπλάνο έπεσε».

Μετά την προσθαλάσσωση ακολούθησε η βύθιση. Για 37 από τους 53 επιβάτες η μοίρα ήταν τραγική. Όταν έπεσε το αεροπλάνο στα παγωμένα νερά, όλοι ήταν ζωντανοί. Μολονότι χτύπησαν, κατά την πρόσκρουση στο νερό, στα μπροστινά καθίσματα, κανείς δεν σκοτώθηκε εξαιτίας της.

Στους πνεύμονές τους βρέθηκε υγρό, στοιχείο που αποτελεί αδιάψευστο μάρτυρα πως πέθαναν από πνιγμό, μετά την πτώση του αεροπλάνου. Αγνοείτο μόνο ένα νήπιο που προφανώς παρασύρθηκε από τα κύματα. Το τελευταίο πτώμα βρέθηκε δεμένο στη θέση του όταν ανασύρθηκε η άκατος του αεροσκάφους

Το πόρισμα, πάντως, δεν έριξε φως. Αποφάνθηκε πως δεν υπήρξε λάθος του πιλότου, ούτε κάποια μηχανική βλάβη ή λάθος ενδείξεις στα ραντάρ. Τότε, τι έφταιξε; Σύμφωνα με την επιτροπή, κανείς. Παρέμεινε ένα άλυτο μυστήριο, ενώ αργότερα ο κυβερνήτης αθωώθηκε και από το δικαστήριο αφού δεν προέκυψε κάποιο ενοχοποιητικό στοιχείο εναντίον του.

Και κάπως έτσι, χωρίς ενόχους ή υπεύθυνους –αλλά και με 37 νεκρούς, έπεσε η αυλαία μιας τραγωδίας που θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερη εάν το αεροπλάνο είχε προσκρούσει πέντε χιλιόμετρα πιο μακριά, σε κατοικημένη περιοχή. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες των διασωθέντων περίπου στις 21:15 ο πιλότος Πάτροκλος Θωμαδάκης ενημέρωνε πως υπήρχε μια μικρή καθυστέρηση λόγω της κακοκαιρίας. 15 λεπτά αργότερα για τους περισσότερους, συμπεριλαμβανομένου και του συγκυβερνήτη Δημήτρη Βασταρδή, ερχόταν το τέλος

διάβασε και αυτό  Euro με φιλάθλους στις εξέδρες θέλει η UEFA: Θα αποκλειστεί όποια πόλη δεν εγγυάται την παρουσία τους

 

Aκολουθεί ρεπορτάζ από τότε, καθώς και κάποιες σελίδες από τις εφημερίδες της εποχής.

 

Facebook Comments Box

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Recommended
Η Καλλιθέα επικράτησε 2-0 της Ζακύνθου στα πλαίσια της 1ης…
Cresta Posts Box by CP
Content | Menu | Access panel