App Icon

Νικόλαος Γιατράς: «Να προτάξουμε την αλληλεγγύη και κοινωνική ευθύνη απέναντι στον ατομισμό και το προσωπικό συμφέρον».

Οι αρχαίοι έλεγαν: «νους υγιής εν σώματι υγιεί», με αυτή τη φράση και κατ’ επέκταση του «Μένουμε Σπίτι» βιώνοντας όλοι μας μια πρωτόγνωρη κατάσταση επικοινωνήσαμε τηλεφωνικά με τον κύριο Νικόλαο Γιατρά, διαιτολόγο-διατροφολόγο, όπου πρόθυμα μας απάντησε στα ερωτήματα που του θέσαμε και τον ευχαριστούμε πολύ γι’ αυτό.

Υπάρχει κάτι από διατροφικής πλευράς που να προστατεύει τον ανθρώπινο οργανισμό ώστε να ανταπεξέλθει καλύτερα σε μια κατάσταση όπως αυτής που βιώνουμε σήμερα;

Πραγματικά βιώνουμε μια πρωτόγνωρη κατάσταση για ολόκληρη την ανθρωπότητα.Η πανδημία που προκαλεί ο ιός Covid 19, προκαλεί τεράστια αναστάτωση , όχι μόνο στη διεθνή επιστημονική κοινότητα , αλλά και σοβαρούς κραδασμούς στη παγκόσμια οικονομία, ενώ είναι δεδομένη η ριζική αλλαγή στις ανθρώπινες κοινωνικές συμπεριφορές. Στη διεθνή επιστημονική κοινότητα, αλλά και ευρύτερα είναι γνωστό ότι ένας οργανισμός για να ανταπεξέλθει στη προσβολή από ιούς πρέπει να έχει ισχυρό ανοσοποιητικό σύστημα. Το ισχυρό ανοσοποιητικό, εξασφαλίζεται από πολλούς παράγοντες, όπως η ηλικία , το περιβάλλον, η σωματική και ψυχική υγεία και φυσικά η σωματική διάπλαση και η διατροφή.
Οι σημαντικότεροι διατροφικοί παράγοντες που μπορούν να εξασφαλίσουν ισχυρή ανοσοπροστασία είναι η ισορροπημένη δίαιτα, που θα περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα μικρό και μακρό θρεπτικά συστατικά, επαρκή ποσότητα θερμίδων με εξισορροπημένη πρόσληψη από λίπη, πρωτεΐνες και υδατάνθρακες και απαραίτητα πλήρη κάλυψη σε
αντιοξειδωτικά , όπως οι βιταμίνες C, D και Ε , τα λιπαρά οξέα Ω3 και Ω6 αλλά και βιταμίνες του συμπλέγματος Β.
Όταν δεν είναι εφικτό να παρέχουμε μέσω των τροφών στον οργανισμό πλήρη κάλυψη καθημερινά των θρεπτικών αυτών στοιχείων, τότε μπορούμε να ενισχύσουμε τον οργανισμό μας και με τη πρόσληψη κατάλληλων συμπληρωμάτων , πάντα με την συμβουλή του διαιτολόγου μας.
Σαν γενική συμβουλή, θα λέγαμε ότι μια ισορροπημένη δίαιτα , με αποφυγή πολλών κορεσμένων λιπαρών (ζωικά λίπη), επαρκή κάλυψη σε βιταμίνη C (εσπεριδοειδή) και Ω3 λιπαρών οξέων (λιπαρά ψάρια), βοηθά σημαντικά τις άμυνες του οργανισμού, εφόσον παραμένει σωστά ενυδατωμένος.

Η υπερφαγία, το κάπνισμα και το αλκοόλ σε συνδυασμό με το «Μένουμε Σπίτι» πόσο επηρεάζουν τις μεταβολικές λειτουργίες μειώνοντας τις άμυνες του οργανισμού;

Οι συστάσεις των επιδημιολόγων είναι σε γενικές γραμμές προς την κατεύθυνση της διατήρησης ενός όσο το δυνατόν φυσιολογικού βάρους σώματος, αποφυγή καπνίσματος και κατανάλωσης αλκοόλ. Πάντως άλλες επιδημιολογικές μελέτες συστήνουν τη κατανάλωση μιας μικρής ποσότητας αλκοολούχων ποτών την ημέρα (1 ποτ. κρασί) για τόνωση του καρδιαγγειακού συστήματος και αντιμετώπιση του stress που προκαλεί η
γενικότερη κατάσταση με τη πανδημία. Είναι γνωστό πως η υπερφαγία και η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ επηρεάζουν δυσμενώς το μεταβολισμό, ενώ μακροπρόθεσμα αποτελούν σημαντικό επιβαρυντικό παράγοντα για το ανοσοποιητικό σύστημα και τις άμυνες του οργανισμού. Ισορροπημένη ελεγχόμενη πρόσληψη τροφών, ελαφρά κατανάλωση αλκοόλ και αποφυγή
καπνίσματος, είναι γενικές συστάσεις απέναντι στη τρέχουσα πανδημία, δεδομένου ότι ο συγκεκριμένος ιός προσβάλει κυρίως το αναπνευστικό σύστημα.

διάβασε και αυτό  Οικουμενική Κυβέρνηση Ξενοφώντα Ζολώτα

Αυτό το διάστημα πώς μπορεί κάποιος να αντισταθεί αν πιάσει τον εαυτό του να τρώει μηχανικά;

Η καλύτερη λύση πιστεύω ότι είναι ο σωστός προγραμματισμός των γευμάτων σε ώρες και περιεχόμενα τροφών. Είναι αλήθεια ότι οι πολλές και συνεχόμενες ώρες που περνάμε όλοι στα σπίτια μας, προκαλούν μια διαρκή αναζήτηση τροφής στο ψυγείο ή τα ντουλάπια της κουζίνας. Αυτό
συμβαίνει άλλοτε λόγω ανίας κι άλλοτε γιατί πολύ απλά το φαγητό εκτός από ανάγκη αποτελεί και σημαντική απόλαυση, οπότε καταφεύγουμε στη τέρψη της γεύσης για να αποβάλουμε την αρνητική προδιάθεση των ημερών. Τρόποι αντίστασης σε αυτή τη φυσιολογική αντίδραση, είναι φυσικά ο συνεπής προγραμματισμός των γευμάτων μας και η αναζήτηση άλλων δραστηριοτήτων ξένων προς το φαγητό που θα μας απομακρύνουν από τη κουζίνα. Γυμναστική , μουσική, χορός , περιποίηση φυτών , μαστορέματα, άλλες οικιακές εργασίες πλην μαγειρικής βοηθούν
σημαντικά στον έλεγχο βάρους και την αποφυγή υπερβολικής κατανάλωσης τροφής.

Θα παίξει καταλυτικό ρόλο η αύξηση βάρους στην ψυχολογία κάποιων ανθρώπων όταν σταματήσει ο εγκλεισμός ;

Θέλω να πιστεύω πως όλος αυτός ο περιορισμός κατ οίκον θα λήξει σύντομα. Ανεξάρτητα από αυτό όμως, με σωστό αυτοέλεγχο καθενός και με την απαραίτητη αρωγή διαιτολόγου (γίνεται να ελεγχόμαστε διατροφικά ακόμη και από απόσταση αν θέλουμε), μπορούμε να αποφύγουμε μια ανεπιθύμητη αύξηση βάρους. Εφόσον όμως δεν είναι εφικτό κάτι τέτοιο, τότε η όποια αύξηση βάρους πιθανόν να επηρεάσει αρνητικά τη ψυχοσύνθεση ατόμων που έχουν εμμονή με τη σωματική τους διάπλαση και ρώμη. Σε κάθε περίπτωση πάντως πιστεύω ότι η ψυχολογία όλων μας
επηρεάζεται περισσότερο από τη διάρκεια του εγκλεισμού αυτού καθεαυτού, παρά από την όποια αρνητική επίπτωση στο σώμα μας. Εξ άλλου αμέσως μετά τη λήξη των περιοριστικών μέτρων και την ομαλοποίηση στη λειτουργία της αγοράς ,οι διαιτολόγοι θα είμαστε πανέτοιμοι στα γραφεία μας πλέον ,να αντιμετωπίσουμε όλα τα αρνητικά
αποτελέσματα της πανδημίας.

Παιδί και διατροφή…Τι πρέπει να προσέξουν οι γονείς ειδικά τη περίοδο αυτή που διανύουν τα παιδιά μέσα στο σπίτι;

Τα παιδιά, ειδικά εκείνα των σχολικών ηλικιών έχουν την ανάγκη της οργάνωσης ενός καινούριου προγραμματισμού που αφορά στην εκπαίδευσή τους, γνωρίζουμε όλοι τις δυσκολίες που υπάρχουν ακόμη στην διαδικτυακή εκπαίδευση (δεν έχουν όλοι στα σπίτια τους γρήγορο internet ή εξοικείωση με το διαδίκτυο και τους Η/Υ). Παράλληλα, λόγω του περιορισμού των μετακινήσεων πολλά παιδιά δεν αθλούνται
συστηματικά όπως ίσως έκαναν πριν. Οι πολλές ώρες που τα παιδιά μένουν στο σπίτι σε συνδυασμό με τον ελλειπή χρόνο εκγύμνασης και δραστηριοτήτων κίνησης (χορός-παιχνίδι σε πάρκα και παιδικές χαρές),
εγκυμονεί τον κίνδυνο ανεπιθύμητης αύξησης βάρους, που σε κρίσιμες ηλικίες όπως η νηπιακή –παιδική και η εφηβεία μπορεί να αφήσει σοβαρή παρακαταθήκη για παχυσαρκία. Το διαιτολόγιο των παιδιών πρέπει να είναι πολύ προσεγμένο σε καθημερινή βάση. Η αποφυγή παχυντικών snacks και γλυκών που αρέσουν στα παιδία, όπως τα πατατάκια, μπισκότα , σοκολάτες κλπ κι αντικατάσταση τους με φρέσκα φρούτα χυμούς και επιδόρπια με βάση το γιαούρτι βοηθούν σημαντικά στην αντιμετώπιση μιας πιθανής όσο κι ανεπιθύμητης αύξησης σωματικού βάρους και λίπους.
Τώρα που είμαστε όλοι στο σπίτι, μπορούμε με ευγενικό τρόπο να επιβάλουμε στα παιδιά μας ένα πιο υγιεινό τρόπο διατροφής, που θα διαμορφώσει κατάλληλα τον διατροφικό τους χαρακτήρα στο μέλλον.
Μελέτη σχολικών και εξωσχολικών βιβλίων, ήπια άσκηση μέσα στο σπίτι (ακόμη καλύτερα αν υπάρχει αυλή ή πυλωτή), ομαδικά παιχνίδια που συμμετέχουν παιδιά κι ενήλικες και προπαντός πιο υγιεινά γεύματα και snacks,είναι οι ενδεδειγμένες επιλογές για να διασφαλίσουμε όσο καλύτερα γίνεται την υγιή ανάπτυξη των παιδιών μας τη περίοδο αυτή.

διάβασε και αυτό  Φυλακές Κορυδαλλού: ΕΔΕ για το κορονοπάρτι Χριστουγέννων

Έχετε κάποιο μότο στη ζωή σας;

Είμαι ένας άνθρωπος που αγαπώ τη δουλειά μου, γιατί αγαπώ τους ανθρώπους Κι όταν λέω αγαπώ τους ανθρώπους , εννοώ κάθε φυλής ,φύλου, καταγωγής και προέλευσης. Δυστυχώς στην εποχή μας, η παρατεταμένη περίοδος της οικονομικής κρίσης η οποία φαίνεται πως θα παραταθεί για πολύ ακόμα μετά το πέρας της πανδημίας, δημιούργησε λανθάνουσες εντυπώσεις και αντιδράσεις σε αρκετούς συνανθρώπους μας.Ρατσιστικές αντιλήψεις και μισαλλόδοξες ενέργειες εναντιώθηκαν έντονα σε πολλές
περιπτώσεις με τις πανανθρώπινες αξίες της αλληλεγγύης και της αγάπης προς τον πλησίον. Σε ένα κόσμο που αλλάζει βίαια μέσα από πολέμους, διωγμούς , φυσικές καταστροφές ή πανδημίες, ο φόβος του αγνώστου καθιστά τους αδύναμους χαρακτήρες περισσότερο ατομιστές και ολοένα πιο αντικοινωνικούς. Έτσι αλλοιώνεται ο κοινωνικός χαρακτήρας του ανθρώπινου είδους, που περνά από τα στάδιο της αρμονικής συνύπαρξης και της κοινωνικής ευθύνης στο στάδιο του ατομισμού και της προσωπικής ευθύνης. Τα οργανωμένα κράτη όμως στηρίζονται στην κοινωνική ευθύνη όλων , την αλληλεγγύη και αρμονική συνύπαρξη των πολιτών, ενώ και η θρησκεία μας ο χριστιανισμός στηρίζεται στις
έννοιες της αγάπης και της αλληλοβοηθείας (παραβολή καλού Σαμαρείτη-αγαπάτε αλλήλους κλπ). Μεγάλωσα με αυτά τα ιδανικά και με αυτές τις αξίες, ώστε να μου είναι δύσκολο να μισήσω ακόμη κι ανθρώπους που με αδίκησαν ή με έβλαψαν. Γνωρίζω όμως ότι το μίσος είναι με κάποια έννοια η άλλη όψη του ιδίου νομίσματος. Κι αυτό το πάθος του μίσους το αντιμετώπισα συχνά τα τελευταία χρόνια από ανθρώπους που δεν συμμερίζονται τις κοινωνικές μου απόψεις. Αν είναι λοιπόν να μη μπορούν να με αγαπήσουν κάποιοι άνθρωποι για αυτό που είμαι ή
που κάνω για αυτούς , τότε ας με μισήσουν προκειμένου να αισθάνονται κάτι έντονο για μένα , η αδιαφορία τους με σκοτώνει.
Αυτό είναι το μότο της ζωής μου: Αν δεν μπορείτε να με αγαπήσετε, μισήστε με για να αισθάνεστε κάτι, η αδιαφορία σας με σκοτώνει.

διάβασε και αυτό  Κορονοϊός: 1547 νέα κρούσματα στην Ελλάδα- 419 στην Αττική, 384 στη Θεσσαλονίκη

Λίγα λόγια για τον διαιτολόγο διατροφολόγο, κύριο Νικόλαο Γιατρά:

Ο Νικόλαος Γιατράς είναι διαιτολόγος-διατροφολόγος, γεννήθηκε στη Λάρισα το 1968, είναι ζακυνθινής καταγωγής, ξεκίνησε την υποχρεωτική του εκπαίδευση στη γενέτειρά του και την ολοκλήρωσε στην Καλλιθέα Αττικής ,όπου κατοικεί εκεί έκτοτε μόνιμα . Είναι πατέρας μιας κόρης, είναι φιλόζωος και έχει χόμπι την ενασχόληση με το ραδιόφωνο
και τα ταξίδια. Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Διατροφής Τ.Ε.Ι – Θεσσαλονίκης . Επί είκοσι χρόνια έχει εργαστεί σε κέντρα αισθητικής και αδυνατίσματος και επί έξι χρόνια ήταν επιστημονικός συνεργάτης στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών, στους Δημοτικούς Παιδικούς Σταθμούς του Δήμου Αθηναίων και στον Οργανισμό Νεολαίας Άθλησης του Δήμου Ιλίου Έχει εργαστεί ως καθηγητής σε ιδιωτικά Ι.Ε.Κ και εξεταστής στην πιστοποίηση των εξετάσεων απόφοιτων Ι.Ε.Κ. Σήμερα διατηρεί το δικό του διαιτολογικό γραφείο στην Καλλιθέα. Έχει συμμετάσχει στην συγγραφή του βιβλίου «Νοστιμιές που δεν παχαίνουν» -Εμπειρία
εκδοτική (Αθήνα 1998). Άρθρα του έχουν δημοσιευθεί κατά καιρούς σε διάφορα περιοδικά ποικίλης ύλης (Τηλεθεατής, Είναι κ.τ.λ). Έχει εμφανιστεί σε διάφορες τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές εκπομπές
( ΝΕΤ-MEGA-κανάλι 10-ραδιοσταθμός Αθήνα 9,84-Δημοτική Ραδιοφωνία Πειραιά κ.τ.λ.) με παρεμβάσεις του σε θέματα που αφορούν στην επιστήμη της Διατροφής, αλλά και όντας ο βασικός εκπρόσωπος της Gilli Diet στο ραδιόφωνο (ΛΑΜΨΗ FM-ΟΑΣΙΣ-ALPHA RADIO) από τον Οκτώβριο 2006 έως 2010. Έχει συμμετάσχει σε παρουσίες ενημέρωσης για την παιδική παχυσαρκία σε δημοτικά σχολεία, γυμνάσια και λύκεια της Αττικής σε συνεργασία με τις τοπικές διευθύνσεις δημοτικής εκπαίδευσης.
Υπήρξε για περίπου 2 χρόνια συνεργάτης του ηλεκτρονικού περιοδικού «I.Q. magazine» και είναι μέλος της συντακτικής ομάδας της εφημερίδας «Περί Διατροφής» Είναι μόνιμος συνεργάτης της ηλεκτρονικής εφημερίδας kalitheapress.gr και του διαδικτυακού ραδιοφωνικού σταθμού ereyna web radio. Επίσης διετέλεσε πρόεδρος της Ε.Ε της Ένωσης Διαιτολόγων – Διατροφολόγων Ελλάδας, Ταμίας του Δ.Σ της Ένωσης Διαιτολόγων – Διατροφολόγων Ελλάδας (2009-2011),μέλος του Δ.Σ. του Πανελληνίου Συλλόγου Διαιτολόγων- Τεχνολόγων Διατροφής από τον Απρίλιο του
2001 έως τον Οκτώβριο του 2002 και Πρόεδρος του ιδίου συλλόγου από τον Οκτώβριο του 2002 έως τον Απρίλιο του 2005.
Διετέλεσε ταμίας του Δ.Σ του Ενωτικού Σωματείου Εργαζομένων στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών από τον Οκτώβριο του 2005- Οκτώβριο 2009.
Υπήρξε αιρετός εκπρόσωπος των εργαζομένων του Δ.Β.Α στο τακτικό συνέδριο της Π.Ο.Π – Ο.Τ.Α ( Πανελλήνια Ομοσπονδία Προσωπικού Ο.Τ.Α) τον Μάρτιο 2010 και υποψήφιος περιφερειακός σύμβουλος στις τελευταίες περιφερειακές εκλογές στο Νότιο Τομέα Αθήνας (1 ος επιλαχών ).

Αριστέα  Κοντόζογλου
 
Δημοσιογράφος-Ραδιοφωνική  Παραγωγός
Μέλος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων
Μέλος της Ε.Σ.Ε.Τ

Facebook Comments Box

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Recommended
Είσαστε ένας άνθρωπος που έρχεται σε επαφή όχι μόνο με…
Cresta Posts Box by CP
Content | Menu | Access panel
Αρέσει σε %d bloggers: