App Icon

Στρες και αντιμετώπιση εν μέσω πανδημίας κορονοϊού.

Ο άνθρωπος είναι φτιαγμένος για να αγκαλιάζει και να αγκαλιάζεται.                                  

 Όταν δίνουμε ένα φιλί, ένα χάδι, μια αγκαλιά, το σώμα μας εκκρίνει μια ορμόνη που ονομάζεται ωκυτοκίνη. Είναι η ορμόνη της αγάπης. Γιατί και η αγάπη έχει και βιολογική βάση. Αυτή η θαυματουργή ορμόνη ηρεμεί το σώμα και ζεσταίνει την καρδιά. «Η αλήθεια είναι ότι αυτό το διάστημα θα μας λείψει πολύ η αγκαλιά. Μπορεί να έχετε παιδιά ή σύντροφο που ταξίδεψαν στο εξωτερικό, έχουν επιστρέψει και βρίσκονται ήδη σε 14ήμερη καραντίνα. Ξέρετε ότι βρίσκονται μέσα στο δωμάτιο, αλλά δεν μπορείτε να τους αγκαλιάσετε. Η έλλειψη της αγκαλιάς μας αφήνει μετέωρους και μας κάνει να νιώθουμε συναισθηματικά πιο ευάλωτοι».

«Μένουμε Σπίτι» δεν σημαίνει «Δέρνουμε Σπίτι».

Ένα άλλο στοιχείο που φαίνεται να αναδεικνύεται σε καταστάσεις, όπως αυτή που ζούμε αυτό τον καιρό στην Ελλάδα, είναι η αύξηση των ενδοοικογενειακών συγκρούσεων, διότι, ξαφνικά τα μέλη της οικογένειας θα βρεθούν ασυνήθιστα μεγαλύτερο χρόνο ο ένας με τον άλλο – συχνά σε μικρά διαμερίσματα, που δεν επιτρέπουν να αναπτύξει ο καθένας την ιδιωτικότητά του. Αυτό έχει ήδη οδηγήσει κάποιες οικογένειες και ζευγάρια σε συχνότερες συγκρούσεις. «Δραματικές είναι οι περιπτώσεις των οικογενειών που τα μέλη είναι υποχρεωμένα να παραμείνουν σε κατ’ οίκο περιορισμό με έναν κακοποιητικό ενήλικα».

Ως πανδημία ορίστηκε και η ασθένεια Coronavirus (COVID-19). Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, πανδημία ονομάζεται μια νέα ασθένεια, η οποία εξαπλώνεται στον κόσμο και οι περισσότεροι άνθρωποι δεν έχουν ανοσία σε αυτή  (World Health Organization, 2010).

Περισσότεροι από 2,78 δισεκατομμύρια κάτοικοι 90 χωρών υπόκεινται σε εντολή υποχρεωτικού περιορισμού.Τα μέτρα αυτά επέτρεψαν να σπάσει η αλυσίδα μετάδοσης του Covid-19, «εμποδίζοντας την επαφή μεταξύ των ανθρώπων που είχαν μολυνθεί από τον ιό και των ανθρώπων που ανήκουν σε ομάδες κινδύνου». Όταν οι κινεζικές αρχές απέκλεισαν την Wǔhàn πριν από δύο και πλέον μήνες, η απόφαση είχε εκληφθεί ως ένα πολύ δραστικό μέτρο για την καταπολέμηση της εξάπλωσης της πανδημίας. Στο εξής, σχεδόν η μισή ανθρωπότητα έχει κληθεί να περιοριστεί μέσα στο σπίτι.Καμία περιοχή του κόσμου δεν έχει εξαιρεθεί: η Ευρώπη (Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία…), η Ασία (Ινδία, Νεπάλ, Σρι Λάνκα…), η Μέση Ανατολή (Ιράκ, Ιορδανία , Λίβανος, Ισραήλ…), η Αφρική (Νότια Αφρική, Μαρόκο, Μαδαγασκάρη, Ζιμπάμπουε …), η Αμερική (Κολομβία, Αργεντινή, Περού, μεγάλο μέρος των Ηνωμένων Πολιτειών…) η Ωκεανία (Νέα Ζηλανδία). Η Ερυθραία είναι η τελευταία χώρα που συμπεριελήφθη στον κατάλογο.

διάβασε και αυτό  Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος: Δωρεά 321 εκατ. ευρώ για νέα νοσοκομεία σε Κομοτηνή, Θεσσαλονίκη και Σπάρτη

Η καθημερινότητα άλλαξε και ως εκ τούτου και η ρουτίνα της κάθε οικογένειας. Με βάση τα νέα δεδομένα προσπαθήστε να φτιάξετε μια νέα οικογενειακή ρουτίνα που να περιλαμβάνει δημιουργία.   Αξιοποιήστε τα οφέλη της τεχνολογίας. Σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, εφαρμογές επικοινωνίας είναι στην διάθεσή σας για να επικοινωνήσετε με την οικογένειά σας και τους φίλους σας και αποτελεί και μια μοναδική ευκαιρία για να δείξετε στα παιδιά σας τρόπους σωστής χρήσης της τεχνολογίας ….. τηλεόραση και το διαδίκτυο, για πολλούς να είναι η πιο απλή λύση, όμως το τελευταίο χρονικό διάστημα υπάρχει μια μεγάλη διάχυση ειδήσεων που προβάλλεται μέσω τηλεοπτικών εκπομπών, καθώς επίσης και άρθρων που δημοσιεύονται στο διαδίκτυο. Όλα αυτά μπορεί να προκαλέσουν στο παιδί έντονο άγχος και σύγχυση και να μην ξέρει πώς να διαχειριστεί τις πληροφορίες που λαμβάνει. Εξηγήστε στο παιδί ότι πολλές από τις ιστορίες που προβάλλονται μπορεί να μην είναι πραγματικές ή υπερβολικές  και προτρέψτε το να ασχοληθεί με πιο ενδιαφέρουσες δραστηριότητές αντί να παρακολουθεί τηλεόραση και να περνάει τον χρόνο του στο διαδίκτυο. Χρήσιμο είναι να αντικαταστήσει τον χρόνο θέασης σε μια οθόνη με λίγο περισσότερο ύπνο ή και αθλητική δραστηριότητα.

Προτείνετε στο παιδί πιο δημιουργικές δραστηριότητες (για παιδιά προσχολικής και πρώιμης σχολικής ηλικίας). Προτείνετε στα παιδιά να κάνουν διάφορες δραστηριότητες. Φτιάξτε μαζί τους κατασκευές. Διαβάστε μαζί τους και προσπαθήστε μέσα από παιχνίδια και αυτοσχεδιασμούς να ενσαρκώσετε τους διάφορους  ρόλους.  Με τη φαντασία των παιδιών και τις δικές σας προτάσεις μπορείτε να έχετε ένα πάρα πολύ όμορφο αποτέλεσμα. Με αυτόν τον τρόπο τα βοηθάτε και να εκφράσουν τα συναισθήματά τους με έναν δημιουργικό και θετικό τρόπο, αλλά και περνώντας χρόνο μαζί τους, τούς προσφέρετε και την επαφή που έχουν ανάγκη όταν αντιμετωπίζουν καταστάσεις που τους προκαλούν στρες και ανησυχία. Σημαντικό είναι να προσαρμόσετε τις δραστηριότητες ανάλογα με την ηλικία των παιδιών. Εντάξτε τα παιδιά να έχουν την δυνατότητα να δημιουργήσουν, να απελευθερώσουν τη φαντασία τους και να εμπλακούν στην καθημερινότητα του σπιτιού. Ανατρέξτε σε φωτογραφίες των  παιδικών  σας χρόνων ή δείτε παλιά οικογενειακά βίντεο. Μέσα από αυτή την διαδικασία θα έχουν οι γονείς την δυνατότητα να αφηγηθούν ιστορίες και να αλληλοεπιδράσουν με τα παιδιά τους. Εκείνα θα έχουν τη δυνατότητα να εκφράσουν απορίες, να συζητήσουν με τους γονείς και να περάσει ο χρόνος δημιουργικά ενισχύοντας τον δεσμό της οικογένειας. Δείτε ταινία στο σπίτι και σχολιάστε.

Προτείνετε στο παιδί πιο δημιουργικές δραστηριότητες (για παιδιά εφηβικής ηλικίας). Καλό είναι τα παιδιά να περιορίσουν τις συναθροίσεις με πολλά άτομα και να μην έρχονται σε στενή επαφή καλό είναι να αφιερώσουν χρόνο στη μελέτη. Μπορούν να συναντιούνται σε παρέες των 2-3 ανθρώπων σε ανοιχτούς χώρους για λίγο χρόνο χωρίς ωστόσο να υπάρχει στενή επαφή, άγγιγμα, χειραψίες ακολουθώντας σχολαστικά όλα τα μέτρα προστασίας σύμφωνα με τον ΕΟΔΥ. Υπάρχουν κάποιοι ανοικτοί χώροι, όπως πάρκα και άλση, οι οποίοι παραμένουν επισκέψιμοι προκειμένου τα παιδιά να περάσουν χρόνο με φίλους τους.

διάβασε και αυτό  Άνοιγμα της ηλεκτρονικής πλατφόρμας ραντεβού για εμβολιασμό στης 11 Ιανουαρίου

Δραστηριότητες εντός του σπιτιού … τα παιδιά, να επισκεφθούν ιστοσελίδες με εκπαιδευτικό περιεχόμενο, να περιηγηθούν σε ιστότοπους μουσείων, να αθληθούν στο σπίτι, να κοιμηθούν περισσότερο, να διαβάσουν βιβλία λογοτεχνικού ή εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος.

Ενήλικες, άγχος και στρες,  ο επαρκής ύπνος και η αποφυγή αλκοόλ θα  βοηθήσουν να μειώσεις τον κίνδυνο, αλλά ταυτόχρονα θα μεγιστοποιήσουν την αποτελεσματικότητα της διαβίωσης. Επιπλέον, η διατροφή σου παίζει σημαντικό ρόλο, γι’ αυτό κατανάλωσε φρούτα και λαχανικά και γενικώς προτίμησε τη μεσογειακή διατροφή, η οποία εξασφαλίζει ισορροπημένη υγεία σε όλα τα επίπεδα. Τι άλλο μπορείτε να κάνετε, για την ψυχική υγεία σας αλλά και ποιότητα ζωής του ίδιου του πάσχοντα.

Υπάρχουν πολλές επιλογές για να βοηθηθείτε να μετριασθούν σημαντικά τα συναισθήματα αυτά:
• Μην διστάσετε να συμβουλευθείτε κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας για να εξετάσετε τους λόγους που βιώνετε αυτά τα συναισθήματα.
• Συζητήστε τα συναισθήματα και τις ανησυχίες σας με ειδικό.
• Μην φοβηθείτε να διερευνήσετε όλες τις θεραπευτικές επιλογές μαζί με τον ειδικό, μπορεί να προσφέρει άμεση ανακούφιση από τα συμπτώματα.
• Συζητήστε το με πρόσωπα σημαντικά για εσάς, μην ντρέπεστε να εκφράσετε τα συναισθήματά σας και να ζητήσετε υποστήριξη από αυτά.
• Προσπαθήστε να παραμείνετε ήρεμοι ιδιαίτερα σε περιπτώσεις που βιώνετε κρίσεις πανικού.
• Αναζητήστε δικούς σας τρόπους που σας κάνουν να ηρεμείτε όπως: ασκήσεις χαλάρωσης, ευχάριστες νοερές εικόνες, αποσπάστε την προσοχή σας σε ευχάριστες δραστηριότητες.

ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: Όλοι χρειάζονται λίγο στρες στη ζωή, για να έχουν τα πράγματα ενδιαφέρον. Το πραγματικό ζήτημα είναι να βρούμε τη σωστή ισορροπία. Το ελεγχόμενο στρες μπορεί να σας βοηθήσει να είστε παραγωγικοί, αλλά το μη ελεγχόμενο μπορεί να σας πληγώσει. Αυτό απλά δεν ισχύει όταν κάνετε βήματα, για να ελέγξετε τη ζωή σας, το στρες δεν μπορεί να σας κατατροπώσει. Βάλτε προτεραιότητες, λύστε πρώτα τα μικρά προβλήματα και έπειτα προχωρήστε στα πιο πολύπλοκα. Επειδή δεν έχετε συμπτώματα στρες, δε σημαίνει ότι δεν το βιώνετε.

διάβασε και αυτό  Μονάδα 50 νέων κλινών ΜΕΘ εγκαινίασε ο πρωθυπουργός στο «Σωτηρία» (video)

Μπορείτε να αντιμετωπίσετε το στρες με πολλούς τρόπους:                                           Ψυχική ευελιξία : Είναι σημαντικό να γνωρίζετε τι μπορεί να αλλάξει και τι όχι. Θα ήταν φρόνιμο να στρέψετε την προσοχή σας στα πράγματα που μπορείτε να ελέγξετε και να αλλάξετε. Βάλτε μικρούς ρεαλιστικούς στόχους που μπορείτε να κατακτήσετε εύκολα. Μιλήστε για τα προβλήματά σας με τους άλλους, ακούστε μουσική που θα σας βοηθήσει να χαλαρώσετε, διαβάστε ένα καλό βιβλίο που θα σας κάνει να ξεχαστείτε. Μάθετε να ελέγχετε το θυμό, αναγνωρίζοντας τα συμπτώματα του επερχόμενου θυμού, αντιδράστε κάνοντας ένα μικρό διάλειμμα ώστε να χαλαρώσετε. Κάντε θετικές σκέψεις μετατρέποντας το αρνητικό σε θετικό, π.χ. αντί να σκεφτούμε ότι δεν το έχουμε ξανακάνει ποτέ ας το δούμε σαν μία ευκαιρία να μάθουμε κάτι καινούριο. Αλλάξτε τα «δεν μπορώ» με «μπορώ». Μια ισχυρή δόση αυτοπεποίθησης δυναμώνει την ικανότητά μας να αντιστεκόμαστε στο άγχος.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Αντιμετωπίστε τα προβλήματα με προτεραιότητα και στη σειρά τους. Μην προσπαθείτε να τα κάνετε όλα μαζί. Μην προσπαθείτε να φορτωθείτε πολλά πράγματα ταυτοχρόνως. Πρέπει να είστε ρεαλιστές: Δεν μπορείτε να τα κάνετε όλα.

Μπορούμε επίσης, να αμυνθούμε στην επίθεση του στρες στη ζωή μας, προσέχοντας τους εαυτούς μας. Ο ύπνος είναι βασικό κομμάτι και σύμμαχός μας απέναντι στο στρες. Ας προσπαθήσουμε να ξαπλώσουμε χωρίς να έχουμε ανησυχίες. Προσπαθήστε να αποφεύγετε τα υπνωτικά χάπια γιατί πιθανόν να σας κάνουν να αισθάνεστε θολωμένοι και αποχαυνωμένοι το πρωί και επιπλέον, λιγότερο ικανοί να ανταπεξέλθετε στη νέα ημέρα.

Σωστή διατροφή και καθημερινή- αν είναι δυνατόν- άσκηση βοηθάει τα μέγιστα.

Το να έχουμε ένα αίσθημα ελέγχου των πραγμάτων, μειώνει την ένταση της επιρροής τους. Αυτό είναι το κρίσιμο σημείο. Σε μια δυσκολία ή σε ένα δίλημμα που μας προβληματίζει και έχει επιφέρει οργανικά συμπτώματα, επεμβαίνουμε.

Πάρτε μια βαθιά ανάσα λοιπόν και σκεφτείτε σοβαρά ότι σήμερα είναι η μέρα που περιμένατε, να έρθετε πιο κοντά στον εαυτό σας με ειλικρίνεια και θάρρος.

Το «Μένουμε Σπίτι» δεν σημαίνει «Δέρνουμε Σπίτι». Οι συνθήκες καραντίνας απλά εντείνουν ένα φαινόμενο που υπήρχε και θα συνεχίσει να υπάρχει, όσο υπάρχουν άνθρωποι με λάθος νοοτροπίες.

Ας έχουμε στο νου μας ότι το στρες μπορεί να γίνει ένας καθημερινός «θάνατος» ή αντίθετα μπορεί να είναι το άρωμα της ζωής.

 

Θάνος Χαμπεσής

Εξειδικευμένος : Ιατρική Ψυχολογία &

Δυναμική Ψυχιατρική στην Κλινική Πράξη.

Facebook Comments Box

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Recommended
Κερτ Κομπέιν (20 Φεβρουαρίου 1967 – 5 Απριλίου 1994). Αμερικανός…
Cresta Posts Box by CP
Content | Menu | Access panel
Αρέσει σε %d bloggers: