16 °C Athens, GR
21 Οκτωβρίου 2020

Ψηφιακές τραπεζικές συναλλαγές: Διευκόλυνση ή άλλοθι;

Tου Σταύρου Μπαντούνα

Τελευταία γίνεται συχνά λόγος για την ψηφιοποίηση των τραπεζικών εργασιών, την ικανότητα των Ιδρυμάτων να προσφέρουν πλήθος συναλλαγών εξ’ αποστάσεως, από την απλή πληρωμή ενός λογαριασμού πελάτη τους, έναντι χρέωσης φυσικά, που ποικίλει αναλόγως τον πάροχο (σε ορισμένες περιπτώσεις η πληρωμή φθάνει και τα € 0,60 ανά
λογαριασμό, ποσό καθόλου ευκαταφρόνητο), έως ακόμη και το άνοιγμα λογαριασμού, δηλαδή τη σύναψη πελατειακής σχέσης, χωρίς φυσική παρουσία του πελάτη.
Η αλήθεια είναι ότι τα οφέλη από την προσφορά των υπηρεσιών αυτών μπορούν να είναι σημαντικά από την άποψη της εξοικονόμησης χρόνου, ενδεικτικά αποφυγή μετακίνησης ή το ενοχλητικό στήσιμο σε μια ουρά χωρίς τήρηση των απαιτούμενων αποστάσεων, που στις
μέρες μας μπορεί επιπρόσθετα να έχει συνέπειες και στην υγεία του συναλλασσόμενου.
Επίσης κάποιος θα μπορούσε να επικαλεστεί το πλεονέκτημα της διενέργειας αυτών των συναλλαγών σε ένα περιβάλλον υψηλής ασφάλειας της πληροφορίας (αν και εφόσον τηρούνται οι αναγκαίοι κανόνες, τόσο από την πλευρά του παρόχου όσο και του χρήστη, θέμα συζητήσιμο) και των χρημάτων που διακινούνται.
Ωστόσο από την άλλη πλευρά, η χρήση της δυνατότητας αυτής που προσφέρεται απαιτεί κατ’ ελάχιστο εξοικείωση με τη χρήση νέων τεχνολογιών π.χ. πλοήγηση στο διαδίκτυο, κατοχή ή δυνατότητα χρήσης υπολογιστή/tablet/smartphone, πολλές φορές την κατοχή και
χρήση μιας ηλεκτρονικής διεύθυνσης, τη γνώση χειρισμού της συγκεκριμένης πλατφόρμας και τέλος ένα πακέτο σύνδεσης για πρόσβαση στο διαδίκτυο. Η χρήση των υπηρεσιών αυτών εναπόκειται ή θα πρέπει να εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια του χρήστη και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να υπονοείται με κανένα τρόπο η υποχρέωση χρήσης τους.
Άλλωστε αυτό θα ήταν παράλογο, αφού πλήθος συμπολιτών μας δεν διαθέτει τα απαραίτητα που αναφέρθηκαν παραπάνω.
Το τελευταίο διάστημα παρατηρούνται φαινόμενα αποκλεισμού αρκετών τραπεζικών συναλλαγών από τα καταστήματα, τα οποία συρρικνώνονται ταχέως, όπως και το προσωπικό τους. Αποτέλεσμα, το κοινό να υφίσταται απίστευτη ταλαιπωρία για την πραγματοποίηση και των πιο απλών συναλλαγών στα καταστήματα. Να σημειώσουμε εδώ πως όλες αυτές οι αποφάσεις για συρρίκνωση έχουν παρθεί, όχι φυσικά με βάση τις
ανάγκες της πελατείας, αλλά με βάση την ανάλυση των τραπεζών και τις δικές τους ανάγκες για περιορισμό κόστους κ.α. Χαρακτηριστικό είναι ότι καμιά έρευνα για την «ικανοποίηση της πελατείας» από τις πρακτικές αυτές δεν έχει δει το φως της δημοσιότητας.
Το χειρότερο όλων είναι πως παρατηρείται μια τάση από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και τις ίδιες τις Τράπεζες να θέτουν στη θέση του «κατηγορούμενου» τους μεγαλύτερους σε ηλικία και να προβαίνουν σε χαρακτηρισμούς που υπονοούν «ανωριμότητα» του κοινού,
με αφορμή φαινόμενα συνωστισμού έξω από καταστήματα κλπ. όταν το μόνο ζητούμενο από τον πελάτη είναι απλώς η εξυπηρέτησή του, συνήθως προς το τέλος του μήνα και τίποτα παραπάνω. Δηλαδή δεν ζητά περισσότερα από το αυτονόητο, που είναι η διεκπεραίωση του έργου για το οποίο ένα τραπεζικό κατάστημα προορίζεται.
Αυτά τα φαινόμενα και η αντίστοιχη κριτική είναι απαράδεκτα, αν αναλογιστεί κανείς πως στρέφονται ειδικά σε μια μερίδα συμπολιτών μας, τους οποίους στοχοποιούν και φυσικά αγγίζει τα όρια του κοινωνικού ρατσισμού, αφού η κοινωνία μας είναι δυστυχώς ανεκτική
σε τέτοια, αλλά και σε άλλα, ακόμη χειρότερα φαινόμενα. Κάποιοι δεν έχουν καταλάβει ή μάλλον δεν θέλουν να καταλάβουν, ότι η ανεμπόδιστη πρόσβαση των πολιτών σε χρηματοοικονομικές υπηρεσίες είναι ένα κοινωνικό αγαθό και αναφαίρετο δικαίωμα που
πρέπει να προσφέρεται, ειδικά στις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού, όχι να στερείται από αυτές. Ας κοιτάξουν λοιπόν αυτοί που κρίνουν, να κάνουν τη δουλειά τους, χωρίς σχόλια και ας αναλογιστούν πόσες φορές οι Έλληνες φορολογούμενοι έχουν φορτωθεί τα «σπασμένα» από τις κατά καιρούς ανακεφαλαιοποιήσεις του τραπεζικού συστήματος.

Related articles

Στέλιος Πέτσας στον Σκαι Νέα Μέτρα στήριξης για επιχειρήσεις ανακοινώνει ο πρωθυπουργός τον Σεπτέμβριο

Μετρά ενίσχυσης των πολιτών που πλήττονται από την πανδημία θα ανακοινώσει ο πρωθυπουργός στις 12 και 13 Σεπτεμβρίου από την Θεσσαλονίκη που θα ανεβεί για να περιγράψει το οικονομικό πρόγραμμα της χρόνιας δήλωσε σήμερα στον ΣΚΑΙ ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας.  Ο κος Πέτσας ανέφερε ότι εξετάζεται ένα πλέγμα μέτρων για να στηριχτούν οι εργαζόμενοι, […]

Παγκόσμια Ημέρα Υπνου Στις 7 Μαρτίου η COCOMAT έχει Sleep Workshop

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου, η COCO-MAT σας προσκαλεί το Σάββατο 7 Μαρτίου, σε ένα ανοιχτό Sleep Workshop για να μάθετε τα πάντα γύρω από τον ύπνο. Ο ποιοτικός ύπνος έχει αδιαμφισβήτητα μεγάλη σημασία για μια καλή ζωή καθώς χαρίζει υγεία και ευεξία στην κάθε μας μέρα. Τι συμβαίνει όμως όταν ο ύπνος δεν […]

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *