App Icon

Bullying στα σχολεία

Με αφορμή την επιστροφή των μαθητών στις σχολικές κοινότητες θα ήθελα να θίξω πολύ το θέμα του σχολικού εκφοβισμού, το οποίο δυστυχώς σημειώνει ολοένα αυξανόμενα περιστατικά.
Ο εκφοβισμός (bullying) περιγράφεται σαν επιθετική συμπεριφορά. Εκδηλώνεται σαν σωματική, ψυχολογική ή λεκτική βία. Στις σχολικές κοινότητες συναντάται συχνότερα χωρίς να εξαιρούνται και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οπότε μιλάμε για κοινωνικό bullying.
Δεν είναι σπάνιο να υπάρχει εκφοβισμός και μέσα στην ίδια την οικογένεια από κάποια μέλη της.
Ο εκφοβισμός γίνεται συνειδητά και έχει στόχο να φοβίσει, διακωμωδήσει ακόμη και να κακοποιήσει σωματικά τον αποδέκτη, εκφράζοντας απαξίωση, ταπείνωση και διασυρμό. Για ποιο λόγο όμως τα παιδιά και οι έφηβοι μπαίνουν στον ρόλο του εκφοβιστή; Νοιώθουν με το να ασκούν εκφοβισμό ότι είναι σημαντικοί, έχουν δύναμη εξουσία και επιβολή. Με λίγα λόγια πιστεύουν ότι είναι σπουδαίοι και αξιοπρόσεκτοι στην μαθητική κοινότητα.
Ο εκφοβιστής και η ομάδα των εκφοβιστών μέσω του bullying που ασκούν νιώθουν το ξεχωρίζουν σαν δυνατότεροι και αρχηγοί. Όμως αποδεδειγμένα τα άτομα αυτά σε προσωπικότητα και οικογενειακό επίπεδο βιώνουν άσχημες και δυσλειτουργικές καταστάσεις. Δηλαδή κάποιος τους έχει βλάψει, υποτιμήσει, χειροδικήσει εναντίον τους.
Έτσι ο ίδιος προκειμένου να νιώσει ανακούφιση υιοθετεί την ίδια συμπεριφορά. Δηλαδή την αμφίδρομη σχέση θύμα – θύτη. Ο κακοποιημένος είναι και κακοποιητής. Οι γονείς δίνουν το παράδειγμα για το πώς τα παιδιά τους πρέπει να αλληλοεπιδρούν στις ομάδες. Οφείλουν να εμπνέουν στα παιδιά τους σεβασμό ιδιαίτερα για άτομα που ανήκουν ή έχουν χαρακτηριστικά ευάλωτων ομάδων. Τον πρώτο λόγο τον έχει η οικογένεια και ο τρόπος που διαπαιδαγωγεί τα μέλη της. Όταν μεγαλώνουν μέσα σε μια οικογένεια όπου υπάρχει αγάπη-σεβασμός-συμπόνια για τους αδυνάτους, είναι σίγουρο ότι θα νιώθουν δυνατοί.
Γονείς ήρεμοι όπου δε χρειάζονται βία λεκτική ή σωματική για τιμωρία δημιουργούν αντίστοιχα ήρεμα παιδιά. Δεν αρκεί τα παιδιά να μάθουν να αντιστέκονται στον εκφοβισμό αλλά να διαπαιδαγωγηθούν έτσι ώστε να μην υιοθετούν εκφοβιστικές συμπεριφορές. Είναι γεγονός ότι ζώντας σε κοινωνικές ομάδες το να βρεθούμε σε καταστάσεις εκφοβισμού
είναι πολύ σύνηθες. Όμως μιλώντας για παιδιά και ευαίσθητες ηλικίες, όπου διαμορφώνεται μετέπειτα η κοινωνική συμπεριφορά και ο χαρακτήρας, ίσως είναι αναγκαίο να δώσουμε κάποια θωράκιση στο παιδί καθ’ ότι ο εκφοβισμός αρχίζει από την προσχολική ηλικία και κορυφώνεται στους έφηβους. Έχουνε φτάσει στη δημοσιότητα δυστυχώς πολλά περιστατικά εκφοβισμού με ολέθρια αποτελέσματα (αυτοκτονίες – εγκλήματα).
Οφείλουν οι γονείς να μάθουν στο παιδί τους να υπερασπίζεται τον εαυτό του και να αντιδρά σε βίαια περιστατικά.

διάβασε και αυτό  Η αστυνομία συνέλαβε και χρησιμοποίησε βία κατά του Qamil Xhani Αντιπροέδρου τoυ Αλβανικού Τμήματος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων και αρχισυντάκτη της εφημερίδας Koha Jone

Επίσης να μάθει να μην νοιώθει άβουλος στην εκάστοτε απειλή του μάγκα ή νταή της τάξης. Να αναφέρει ή να ζητά βοήθεια από τους δασκάλους του άμεσα. Να μην πέφτει στην παγίδα της ντροπής ή του ‘φταίχτη’.
Να αγνοεί παιδιά με άσχημες συμπεριφορές. Αν είναι μάρτυρας σε περιστατικό εκφοβισμού να μην μένει άπραγο αλλά μαζί με άλλα
παιδιά να αντιδρούν άμεσα. Το βασικότερο όμως είναι να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά μας να έχουν αυτοπεποίθηση ώστε να έχουν την ετοιμότητα σταθερά και άμεσα να αντιδρούν σε τέτοιες συμπεριφορές. Να πιστέψουν ότι κανείς δεν μειονεκτεί και όλοι έχουμε το προσωπικό μας στίγμα και αξία.

Ελένη Γκινάλα – Καραντανέλη
Πτυχιούχος Παντείου Πανεπιστημίου
Ψυχοθεραπεύτρια

Facebook Comments Box

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Recommended
Ένας νεαρός Έλληνας αστροφυσικός της διασποράς, ο Ιωάννης Λιοδάκης, μεταδιδακτορικός ερευνητής…
Cresta Posts Box by CP
Content | Menu | Access panel