App Icon

Η πυραμίδα του Χέοπα. Ένα από τα επτά θαύματα του κόσμου, όπου η πολύπλοκη κατασκευή του αποτελεί δέος και δέλεαρ…

Ο μαμούθ πολιτισμός των αρχαίων Αιγυπτίων, άφησε κειμήλιο στις επόμενες γενιές πέραν όλων των άλλων, τις ξακουστές πυραμίδες, με εξαίσια θέση την πυραμίδα του Χέοπα, η οποία συγκαταλέγεται επάξια στα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου!

Γενικότερα, οι πυραμίδες αποτελούσαν την τελευταία κατοικία των Φαραώ, των βασιλιάδων της Αιγύπτου. Το σχήμα τους δεν έχει αποσαφηνιστεί πλήρως τι ακριβώς συμβόλιζε. Πολλοί ερευνητές πιστεύουν ότι αλληγορικά η πυραμίδα αποτελεί μια σκάλα που συνδέει τη γη με τον ουρανό δίνοντας την ευκαιρία στο νεκρό να ανέβει και να προσεγγίσει τους θεούς, ενόσω άλλοι ισχυρίζονται ότι το σχήμα της συμβολίζει τις ακτίνες του ήλιου.

Οι πολύτιμες πληροφορίες που αντλούμε για το εν λόγο οικοδόμημα από τον Ηρόδοτο, πυροδοτούν τη σκέψη αφήνοντας τη φαντασία να καλπάζει, τόσο για τη συμμετρία, όσο και για την ακρίβεια που διέπει ένα τόσο επιβλητικό δημιούργημα.

Αναφορικά με την πυραμίδα του Χέοπα, η μεγαλύτερη εκ των τριών που σώζονται στην πόλη της Γκίζας, είχε ύψος ~146 μέτρα και κάθε της πλευρά ~ 230 μέτρα μήκος.  Υπολογίζεται ότι κατασκευάστηκε το 2560πΧ και για την ολοκλήρωσή της χρειάστηκαν 10 με 20 χρόνια. Εργάστηκαν για την επίτευξή της ασύλληπτος αριθμός εργατών και αν αναλογιστούμε τα στοιχειώδη εργαλεία που διέθεταν, αντιλαμβανόμαστε ότι πραγματικά πρόκειται για ένα εξωπραγματικό μεγαλούργημα.

Οι πλευρές της, είναι προσανατολισμένες στα 4 σημεία του ορίζοντα και τα υλικά κατασκευής της, που κάποια ταξίδεψαν από πολύ μακριά, πέραν των 800χλμ, είναι ο ασβεστόλιθος σε ποσότητα ~5,5 εκατομμύρια τόνων, ο γρανίτης σε ποσότητα ~8.000 τόνων και τέλος ο ασβεστοκονιάματος σε ποσότητα 500.000 τόνων. Και τα τρία δομικά υλικά είναι είδη μιας άκρως άκαμπτης πέτρας, δύσκολης στη λάξευσή της και απαιτήθηκαν πολύωρες προσπάθειες μόχθου, κόπωσης και εξαντλητικής εργασίας για την επικίνδυνη τοποθέτησή της.

Άξιο απορίας αποτελεί ο τρόπος με τον οποίο τα υλικά μεταφέρθηκαν, υψώθηκαν και τοποθετήθηκαν στο σημείο για το οποίο ήταν προορισμένα. Δεν υπήρχαν μηχανικά βοηθήματα, δεν υπήρχαν ανυψωτικά, παρά μονάχα χιλιάδες χέρια, πρόθημα (ή μήπως όχι;) να προσφέρουν ότι τους ζητηθεί.

Με μια γρήγορη ματιά στο εσωτερικό της πυραμίδας, ανακαλύπτουμε έναν στενό, αρκετά χαμηλό και κατακόρυφο διάδρομο που οδηγεί κάθετα στα άδυτα της γης, όπου διακόπτεται από διαδρόμους, σκάλες και εκ νέου υπόγειες διαβάσεις, που αν πάσχετε από κλειστοφοβία, ανεπιφύλακτα σας λέω να αποφύγετε την εξερεύνηση.

Η πυραμίδα διαθέτει δωμάτια για τους δούλους, τις παλλακίδες, ακόμα και τα αγαπημένα ζώα των Φαραώ που όπως αντιλαμβάνεστε, όλοι θάβονταν ζωντανοί και υπέμεναν στωικά μια μαρτυρική και απάνθρωπη αναμονή μέχρι τον πολυπόθητο θάνατο. Επιπρόσθετα, με ιδιαίτερη επιμέλεια φιλοτεχνούσαν το δωμάτιο που θα φιλοξενούσε τον βασιλιά, όπου κατείχε εξαίσια θέση στο κέντρο της πυραμίδας και διέθετε τις ανάλογες ανέσεις, τα αγαπημένα αντικείμενά του και πλήθος αμύθητων θησαυρών.     

Ένα ακόμα μοναδικό χαρακτηριστικό που διαθέτει η εν λόγω πυραμίδα, είναι ότι λειτουργεί σαν ηλιακό ρολόι, όπου με τη σκιά της προβλέπει την ώρα. Επιπλέον, άγνωστο πώς, οι Αιγύπτιοι όριζαν το ηλιακό έτος, τις ισημερίες και τις εποχές, διαβάζοντας τη θέση της από διάφορες οπτικές γωνίες, επάνω στην έρημο.  

Παράδοξο βέβαια αποτελεί, το γεγονός ότι η μούμια του Φαραώ Χέοπα δε βρέθηκε στην πυραμίδα, πάρα μονάχα ελάχιστοι θησαυροί δυσανάλογοι με το μέγεθος του βασιλιά τους, απόδειξη που μαρτυρά ότι κάποιοι επίδοξοι και ατρόμητοι μπαγαπόντηδες, προσέγγισαν νωρίτερα από τις πρώτες ανασκαφές τον μυστηριώδη τόπο και επικαρπώθηκαν τα τιμαλφή δίχως έλεος και απαλλαγμένοι από θρησκευτικές προκαταλήψεις.  

Αξίζει να αναφερθεί, ότι για πάνω από 3.800 χρόνια, θεωρείτο το μεγαλύτερο οικοδόμημα του κόσμου, το οποίο είχε κατασκευαστεί από ανθρώπινο δυναμικό, συνεχίζει μέχρι και σήμερα να προσελκύει πλήθος περιηγητών, αλλά το παρακμιακό θέαμα που αντικρίζεις ως επισκέπτης, κατεδαφίζει σε δευτερόλεπτα την μαγευτική εικόνα που έχεις μέσα από τις περιγραφές, καλλιεργήσει.

Σε πρόσφατη επίσκεψή μου, η κατάσταση στο εσωτερικό της πυραμίδας που ήταν προσβάσιμη για το κοινό, ήταν λίαν επιεικώς, αποκρουστική. Προσεγγίζοντας την είσοδο,  ανάβλυζε μια άκρως έντονη δυσοσμία, ο χώρος ήταν γεμάτος σκουπίδια και πραγματικά αυτή η αποφορά ατμόσφαιρα όπου αποτελούσε κυριολεκτικά εστία μικροβίων, σε απογοήτευε σε ύψιστο βαθμό. Ο κρατικός μηχανισμός δεν ενδιαφερόταν παρά μονάχα για την αξία του αντιτίμου εισαγωγής και ο περισσότερος κόσμος επέλεγε τη φυγή από τη ξενάγηση.

Όπως και να έχει η σημερινή κατάσταση, οι πυραμίδες θεωρούνται από τα παλαιότερα και διασημότερα σωζόμενα κτίσματα του κόσμου, όπου το μεγαλείο τους και η αρχιτεκτονική τους, ανεβάζουν τον υδράργυρο στους σύγχρονους ερευνητές, εξακολουθούν να γοητεύουν εκατομμύρια ανθρώπους και συνεχίζουν να αποτελούν αρχαιολογικό χώρο με μεγάλη επισκεψιμότητα.  

 

διάβασε και αυτό  Οι Orquesta Akokán ξεσηκώνουν το Πάρκο Σταύρος Νιάρχος

Κατερίνα Σιδέρη

Facebook Comments Box

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Recommended
Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος Σημαντική συμπαράσταση στην κοσμοιστορική συγκυρία της…
Cresta Posts Box by CP
Content | Menu | Access panel