App Icon

Πιότρ Ιλίτς Τσαϊκόφσκι, ο Ρώσος συνθέτης της ρομαντικής εποχής…

Ο Πιοτρ Ιλίτς Τσαϊκόφσκι, γεννήθηκε στις 7 Μαΐου του 1840 στο Βότκινσκ, μια μικρή πόλη της Ρωσίας. Παιδί πολύτεκνης και μεσοαστικής οικογένειας, λάτρης της μουσικής από την ηλικία των 4 ετών, παρά τη δυσαρέσκεια των γονιών του για την καλλιτεχνική του έφεση, παρακολούθησε μαθήματα πιάνου, αλλά πολύ σύντομα η οικογένεια αποφάσισε ερήμην του να σταλεί εσωτερικός σε σχολείο για να ειδικευτεί σε δημόσιος υπάλληλος, ως μια εργασία που θα του κάλυπτε τα προς το ζην.

Φοίτησε σε σχολείο της Αγίας Πετρούπολης, εργάστηκε στο Υπουργείο Δικαιοσύνης για σχεδόν τρία χρόνια και κατόπιν αφοσιώθηκε άρδην στην μεγάλη του αγάπη τη μουσική, παραιτούμενος των δημόσιων καθηκόντων του. Άρχισε να γράφει όπερες, ουβερτούρες, συμφωνίες, κουαρτέτα και το ίδιο διάστημα δημιούργησε το πασίγνωστο
μπαλέτο όλων τον εποχών, «Η Λίμνη των Κύκνων», βασισμένο σε ένα παλιό ρωσικό παραμύθι.

Φημολογίες της εποχής θέλουν τον Τσαϊκόφσκι να διαθέτει κρυφές ομοφυλοφιλικές τάσεις, σε μια περίοδο όπου όχι απλώς είναι κατακριτέο, αλλά βάσιμη αιτία παραγκωνισμού και καθολικού κοινωνικού αποκλεισμού. Για το λόγο αυτό αποφασίζει το 1877 να νυμφευτεί με μια πρώην σπουδάστριά του την Αντονίνα Μιλιούκοβνα.
Ένας γάμος φιάσκο που κράτησε μόλις λίγους μήνες, του στέρησε την έμπνευση της σύνθεσης και πρόσθεσε στο ενεργητικό του μια αποτυχημένη αυτοκτονία. Η Αντονίνα μη γνωρίζοντας τις σεξουαλικές προτιμήσεις του συνθέτη και ερωτευμένη γαρ μαζί του, δεν μπόρεσε να κατανοήσει την αλήθεια την οποία της εκμυστηρεύτηκε στο ταξίδι του μέλιτος. Εκείνος φοβερά φορτισμένος και ψυχικά πιεσμένος, αποφάσισε να δώσει ένα γρήγορο τέλος στη ζωή του, για να αποφύγει το διασυρμό με τον οποίο τον απειλούσε η σύζυγός του. Λαμβάνοντας δράση τα αγαπημένα του αδέρφια τον απεγκλώβισαν από τον σκόπελο στον οποίο είχε επιπέσει, προσφέροντας στον ίδιο ένα ταξίδι φυγής στο Παρίσι και στην απαρηγόρητη κυρία ένα μηνιαίο εισόδημα ικανό για να κρατά το στόμα της κλειστό.

Ο αναδυόμενος συνθέτης έχει αρχίζει να γίνεται διάσημος, να απολαμβάνει τους καρπούς των επιτυχιών του, παραμένει όμως συναισθηματικά μετέωρος βιώνοντας κατά καιρούς αρκετά μεγάλα διαστήματα κατάθλιψης. Απρόσμενα στη ζωή του θα εισβάλει η πλούσια χήρα Ναντέζντα φον Μεκ με την οποία θα διατηρεί αλληλογραφία για 13 συναπτά έτη. Τα μακροσκελή γράμματά τους εμπλουτισμένα με θέματα μουσικής, τέχνης αλλά και αγάπης είχαν έναν μονάχα απαράβατο όρο από πλευράς της Ναντέζντα: η σχέση τους θα αρκούνταν μονάχα στην αλληλογραφία! Όρος ρητός και αμετάβατος, έγινε δεκτός από τον συνθέτη μαζί με τα μηνιαία βαλάντια που του προσφέρθηκαν ως ελάχιστη ανταμοιβή για τις υπηρεσίες του!!!!

διάβασε και αυτό  “Κάθε χρόνο τη 13η Απριλίου θυμάμαι εκείνη την ημέρα.. Τα πρωτοσέλιδα με τίτλο «Σκότωσαν τα παιδιά του κοσμάκη»..

Αν και όλο αυτό φαντάζει αλλόκοτο, για τον Τσαϊκόφσκι το διάστημα αυτό κατέστη δημιουργικό συνθέτοντας μοναδικά μουσικά αριστουργήματα, αποκτώντας διεθνή φήμη και έχοντας σταθερό συναισθηματικό υπόβαθρο, κάτι που επιδίωκε με κάθε τρόπο.

Μετά τη αποχώρηση της Ναντέζντα από τη ζωή του, ο συνθέτης έμεινε μόνος, εκτοξεύοντας την καριέρα του δημιουργώντας τα έργα Η Ωραία Κοιμωμένη και Ο Καρυοθραύστης.

Και ενόσω βρίσκεται στο απόγειο της καριέρας του, η είδηση για τον χαμό του έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία στις 6 Νοεμβρίου του 1893, αφήνοντας τα εγκόσμια σε ηλικία μόλις 53 ετών. Η μεγαλοπρέπεια της κηδείας του με έξοδα της Ρωσικής κυβέρνησης, η φράση του τσάρου «Έχουμε πολλούς δούκες και βαρόνους, αλλά μόνο έναν Τσαϊκόφσκι» και το πλήθος του παρευρισκόμενου κόσμου, έγραψαν εν κατακλείδι τους τίτλους τέλους μιας πολυτάραχης ζωής, εμπλουτισμένης με ανάμεικτα αλλά δυνατά πάντα συναισθήματα.

Μπορεί η αιτία θανάτου του Πιότρ Ιλίτς Τσαϊκόφσκι να παραμένει μέχρι και σήμερα αμφιλεγόμενη, χολέρα ή αυτοκτονία, όμως δεν θεωρώ ότι περικλείει κανένα ενδιαφέρον. Ας σταθούμε στη διαχρονικά δημοφιλή του απήχηση στον κόσμο της μουσικής και σε κάθε μικρή ή μεγάλη ευκαιρία που βρεθεί στο δρόμο μας, ας
επικαρπωθούμε τον πλούσια συναισθηματικό κόσμο που μας παρέχουν οι μελωδίες του, την ηρεμία, τη γαλήνη και την αφύπνιση, τη διέγερση και την πυροδότηση που προκαλεί η απότομη αλλαγή των μουσικών δημιουργημάτων του. Άλλωστε κάπως έτσι δεν είναι η ζωή μας??

Κατερίνα Σιδέρη

Facebook Comments Box

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Recommended
Από πότε ισχύουν οι νέες διατάξεις του Ν.4387/16 περί προαιρετικής…
Cresta Posts Box by CP
Content | Menu | Access panel