App Icon

Ζωρζ Σαρρή Να εμπιστεύεσαι τον Άνθρωπο ο Άνθρωπος είσαι εσύ…

Η Ζωρζ Σαρή το πραγματικό της όνομα  Γεωργία Σαρηβαξεβάνη, όπως ήταν το πραγματικό της όνομα, γεννήθηκε στις 23 Μαΐου του 1925 στην Αθήνα από Μικρασιάτη πατέρα και Γαλλίδα μητέρα. Τελείωσε το δημοτικό και το γυμνάσιο στην Ελλάδα, ενώ από πολύ μικρή άρχισε να ασχολείται με το θέατρο, με δάσκαλο το Βασίλη Ρώτα. Στα χρόνια της Κατοχής φοίτησε στη Δραματική Σχολή του Δημήτρη Ροντήρη, παράλληλα με τη δράση της στην Αντίσταση, μέσα από τις γραμμές της ΕΠΟΝ. Το 1947, κατά την διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου, αναγκάστηκε να αυτοεξοριστεί στο Παρίσι, όπου συνέχισε τις σπουδές της στην υποκριτική, στη σχολή του Σαρλ Νιτλέν, ενώ εργάστηκε και σαν ηθοποιός του θεάτρου. Παράλληλα εκείνη την περίοδο ήρθε σε επαφή με σημαντικότατες φυσιογνωμίες της τέχνης και των γραμμάτων μεταξύ των οποίων η Μελίνα Μερκούρη , ο Κώστας Αξελός και ο Μαρσέλ Μαρσώ. Στη γαλλική πρωτεύουσα γνώρισε και παντρεύτηκε τον Αιγυπτιώτη χειρουργό Μάρκελλο Καρακώστα, με τον οποίο απέκτησε δύο παιδιά.

Το 1962 επέστρεψε οριστικά στην Ελλάδα και άρχισε να εμφανίστηκε στο θέατρο και τον κινηματογράφο στο πλευρό σημαντικών ονομάτων του χώρου εκείνης της εποχής. Ενδεικτικά να αναφέρουμε την ταινία «Φαίδρα» του Ζυλ Ντασέν και φυσικά το «Έγκλημα στα παρασκήνια» του Ντίνου Κατσουρίδη, για το οποίο απέσπασε το βραβείο Β’ Γυναικείου ρόλου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Από το 1958 μέχρι το 1987 έλαβε μέρος συνολικά, σε 11 κινηματογραφικές ταινίες. Στην περίπτωση της Ζωρζ Σαρή, μίας γυναίκας για την οποία η ενασχόληση της με τον χώρο της τέχνης και συγκεκριμένα με τον χώρο της υποκριτικής ήταν ζωτικής σημασίας, είναι ενδιαφέρον το πώς η μεταστροφή της στον χώρο της συγγραφής ήταν αποτέλεσμα του ότι με την επικράτηση της χούντας έμεινε άνεργη ως ηθοποιός.

 

Σε συνέντευξή της μάλιστα, είχε τονίσει ότι…

«Στο γράψιμο βρήκα ό, τι δεν μπορούσα να βρω στο θέατρο, ίσως γιατί δεν ήμουν πρωταγωνίστρια και ίσως γιατί δεν ήμουν σε θέση να διαλέξω τους ρόλους που ο θιασάρχης ή ο σκηνοθέτης διάλεγαν για μένα. Τώρα φέρω ακέραιη την ευθύνη των βιβλίων μου. Κάνω αυτό που θέλω, αυτό που μπορώ».

 

Η συγγραφική της καριέρα άρχισε το 1969 με το Θησαυρό της Βαγίας, ένα μυθιστόρημα που ξεκίνησε σαν παιχνίδι με τα παιδιά της και τους φίλους τους και το οποίο είχε και εξακολουθεί να έχει μεγάλη εκδοτική επιτυχία. Από το 1969 μέχρι σήμερα έχει γράψει μυθιστορήματα για παιδιά και εφήβους, νουβέλες, θεατρικά παιδικά έργα και ιστορίες για μικρά παιδιά. Επίσης στο ενεργητικό της έχει δεκατέσσερις μεταφράσεις μυθιστορημάτων από τα γαλλικά. Όλα τα βιβλία της έχουν κάνει αρκετές επανεκδόσεις και μερικά από αυτά έχουν βραβευτεί. Το 1994 βραβεύτηκε με το Κρατικό Βραβείο Παιδικού Λογοτεχνικού Βιβλίου καθώς και από τον Κύκλο Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου, ο οποίος τη βράβευσε ξανά το 1999. Επίσης το 1988 προτάθηκε για το βραβείο Χ.Κ. Άντερσεν.

Η Ζωρζ Σαρή ήθελε να είναι πραγματικά κοντά στα παιδιά και γι’ αυτό επισκέφθηκε πολλά σχολεία της Ελλάδας παροτρύνοντας τα παιδιά να διαβάζουν λογοτεχνία.

Μαζι με τη φίλη της Αλκη Ζέη ανανέωσε την παιδική λογοτεχνία. Στα βιβλία της τα παιδιά δεν είναι άβουλα όντα που χρειάζονται υπερβολική προστασία από τους ενήλικες γι’ αυτό άλλωστε και έμειναν στις καρδιές όλων μας . Η ίδια σε συνέντευξη της είχε πει: «Το μυστικό είναι να μην μπεμπεκίζουμε στα παιδιά. Να γράφουμε σα να γράφουμε για μεγάλους. Τα παιδιά είναι μικρά. Δεν είναι ηλίθια». Παράλληλα στο βιβλίο της ” Ο ΗΛΙΟΣ” αποτυπώνει με λίγα λόγια τον άνθρωπο Ζωή Σαρρή:  “Η Ζωή θέλει να την αγαπάνε. Να την αγαπάνε χωρίς παζαρέματα, πολύ και αλογάριαστα. Μικρή κατάλαβε πως για να τα καταφέρει, έπρεπε πρώτα ν΄ αγαπήσει αυτή τους ανθρώπους ή τουλάχιστον να κάνει πως τους αγαπά… Αγαπούσε όπως πεινούσε, όπως διψούσε, όπως πονούσε, όπως γελούσε. Το δίχτυ της Ζωής ήταν σοφά πλεγμένο. Είχε κι άλλες κλωστές πολύ γερές. Άνοιγε τις χούφτες της και σκόρπιζε το παιδικό της βιος. Χάριζε τα βιβλία της, τα μολύβια της, τις πέννες της, τις ζωγραφιές της, τα παιχνίδια της. Κρυφά από τους δικούς της χάρισε το χρυσό σταυρό της, το δαχτυλιδάκια της, μια παλιά καρφίτσα της γιαγιάς. Έψαχνε στα συρτάρια, κάτι να βρει ακόμα, να το χαρίσει κι αυτό, να γίνει ένας παραπανίσιος κρίκος στην αλυσίδα που θα την έδενε με τους ανθρώπους aγωνιζόταν.  Η λαχτάρα της γινόταν ορμητικό ποτάμι και παράσερνε τα εμπόδια. Όχι, όχι δεν ήτανε παιχνίδι. Ήταν αγωνία. Παιδιάστικη αγωνία. Η μητέρα το ΄χε καταλάβει και της παραστεκότανε χωρίς πολλά λόγια. Ένιωθε τη μοναξιά που τρόμαζε το παιδί της, ίσως γιατί την ήξερε, τη φοβόταν. Έλεγε στη Ζωή: «Να εμπιστεύεσαι τον άνθρωπο. Ο άνθρωπος είσαι΄συ.”

διάβασε και αυτό  Βιβλίο: Στο σπίτι των ηρώων. Ν.Μπελογιάννης-Ν.Πλουμπίδης.

Επιθυμία της ήταν να βάλει ένα μικρό λιθαράκι στην ανάπτυξη του παιδικού βιβλίου, όχι όμως μόνο με τη συγγραφή βιβλίων παιδικής λογοτεχνίας. Προσπάθησε να διαδώσει και το παιδικό βιβλίο κρατώντας ζωντανή και άμεση επαφή με το κοινό της. Ξεκίνησε, λοιπόν, να πηγαίνει σε σχολεία σε όλη την Ελλάδα και να κάνει ομιλίες. Επίσης,  μέσα από κάποια άρθρα της και με τη συμμετοχή της σε λογοτεχνικές συζητήσεις, έλαβε ενεργό μέρος σε θέματα που αφορούσαν την παιδική λογοτεχνία. Για παράδειγμα τα κόμικς, η θεματολογία του παιδικού βιβλίου και η θέση της γυναίκας σε αυτό

 

Τα τόσο σοφά και αληθινά λόγια της Άλκης Ζέη είναι καλό να τα έχουμε υπόψη μας οι γονείς που πολλές φορές απο τρυφερότητα και με καλές προθέσεις μιλάμε στα παιδιά μας σαν να είναι μωρά. Με αυτόν τον τρόπο και χωρίς να το αντιλαμβανόμαστε υποτιμάμε την νοημοσύνη τους.

Η συνέντευξη που ακολουθεί είναι ενδιαφέρουσα, αξίζει να την απολαύσετε.

Η Ζωρζ Σαρή στην εκπομπή του Ηλία Μαλανδρή στον SEVEN X, στις 11 Ιουν 2012

κάποια από τα βιβλία της
Ζουμ
Το Ζουμ είναι το πιο «πολύπλοκο» μυθιστόρημα της Ζωρζ Σαρή. Πρόκειται για ένα μυθιστόρημα που εκτυλίσσεται σε δύο επίπεδα. Ένα «πραγματικό», των ηθοποιών και των συμμετεχόντων στα γυρίσματα μιας κινηματογραφικής ταινίας, και ένα «πλασματικό», που πραγματεύεται την υπόθεση της ταινίας. Η ιστορία του βιβλίου ξεκίνησε ως ιδέα, όταν η Ζωρζ Σαρή ως ηθοποιός συμμετείχε στα γυρίσματα μιας ταινίας στο Γαλαξίδι. Σκέφτηκε, λοιπόν, να γράψει ένα βιβλίο με τριπλή υπόσταση: ως συγγραφέας-αφηγητής, ως ηθοποιός-πρωταγωνίστρια και ως ρόλος στην ταινία. Στο Γαλαξίδι, λοιπόν, γυρίζεται ένα φιλμ μυστηρίου….
Η αντιπαροχή
Το βιβλίο της Ζωρζ Σαρή με τον γενικό τίτλο «Η αντιπαροχή» περιλαμβάνει δύο νουβέλες: «Το μπαστούρωμα» και την «Αποθήκη». «Το μπαστούρωμα»: Μια συζήτηση με τη μορφή της συνέντευξης μετατρέπεται σε μονόλογο μιας γυναίκας, που στα εξήντα έξι της χρόνια διαλέγει μιαν άλλη ζωή, μια συνέχεια ζωής δικής της επιλογής… «Η αποθήκη»: Μια πόλη που άλλαξε πρόσωπο, η Αθήνα που χάθηκε, κι ένας τρόπος ζωής, ταυτόχρονα, περιγράφονται με ζωντάνια και λυρικότητα, μ’ έναν λόγο που διατηρεί τη γλυκιά ανάμνηση, ακόμα και σήμερα, ενός άλλου τρόπου ζωής. Για το πρώτο διήγημα, «Το μπαστούρωμα», η Μάρω Δούκα λέει…
Τα Χέγια
Η Μάτα τελειώνει το λύκειο στη Λαμία. Ζει με τον πατέρα και τη γεροντοκόρη θεία της και πιστεύει –έτσι της έχουν πει– πως η μητέρα της πέθανε στη γέννα. Ωστόσο, στην πορεία η Μάτα ανακαλύπτει πως ο πατέρας της της κρατά ένα μεγάλο μυστικό. Ένα μυστικό που έχει να κάνει με το παρελθόν του, αλλά και με το παρόν της Μάτας. Όταν η Μάτα μαθαίνει πως ο πατέρας της σχετιζόταν με το καθεστώς της δικτατορίας και πως ζούσε στην Αθήνα μια ζωή άγνωστη για εκείνη, συγκρούεται μαζί του και ο συγυρισμένος κόσμος της αναστατώνεται. Ωστόσο, αγνοεί πολλά γεγονότα για την αληθινή ιστορία των γονιών της, τα…
Όταν ο ήλιος…
Αθήνα, περίοδος Κατοχής. Η δεκαεξάχρονη Ζωή προσπαθεί να καταλάβει… Προσπαθεί να καταλάβει γιατί ο πόλεμος, γιατί οι θάνατοι, γιατί η κατάκτηση της χώρας από τους Ναζί, γιατί η πείνα και οι κακουχίες. Και σιγά σιγά, θα αρχίσει να αντιδρά με τις μικρές της δυνάμεις ώστε να επιστρέψει στην Ελλάδα η πολυπόθητη ελευθερία… Αυτό είναι το τρίτο μυθιστόρημα της Ζωρζ Σαρή και η καταξιωμένη συγγραφέας καταπιάνεται με μια σκοτεινή εποχή της ελληνικής ιστορίας (την Κατοχή), όπου ο καθένας πασχίζει να βρει έναν τρόπο για να επιβιώσει και είναι υποχρεωμένος να καταφύγει σε όλα τα μέσα, δίχως όμως να ξεχνά…
Νινέτ
Η Έμμα από τη Σενεγάλη και ο Σωκράτης από τη Μ. Ασία γνωρίζονται μέσω αλληλογραφίας, ερωτεύονται, συναντιούνται και παντρεύονται. Το πρώτο τους παιδί, η Νινέτ. Η Νινέτ γεννιέται στην Κωνσταντινούπολη το 1911 και από εκεί ξεκινά την προσωπική πορεία ωρίμανσής της μέσα στον χρόνο και στον χώρο. Ζει στην Οδησσό, στην Αθήνα, στο Παρίσι και στο Σαιν Λουί της Σενεγάλης. Ξεκινά ως ατίθασο παιδί, γεμάτο ερωτήματα που ταλαιπωρεί τους γονείς και τις αδερφές της και εξελίσσεται μεγαλώνοντας σε μια ήρεμη, συνετή και αξιόλογη νεαρή που προκαλεί τον θαυμασμό όλων. Πώς όμως συντελείται αυτή η αλλαγή; Τι…
Τότε…
Το Τότε δεν είναι μυθιστόρημα. Είναι η προσπάθεια της Ζωρζ Σαρή, μετά από αίτημα των αναγνωστών της, να συμπληρώσει κενά από τη ζωή της, όπως αυτή έχει αποτυπωθεί στα βιβλία της. Είναι η μεγαλύτερη απόδειξη για τους αναγνώστες της του αυτοβιογραφικού χαρακτήρα των περισσότερων έργων της και η δικαίωση της προσπάθειάς τους να συνδέσουν τους χαρακτήρες, τους τόπους και τον χρόνο των μυθιστορημάτων της. Έτσι το Τότε χωρίζεται στις εξής ενότητες: Μετά τους «Νικητές» Μετά τον «Χορό της ζωής», πριν από τη δικτατορία Με τις δύο αυτές ενότητες ολοκληρώνεται και με λεπτομέρειες το παζλ της ζωής της…
Ο πόλεμος, η Mαρία και το αδέσποτο
Η Ειρήνη, ο Περικλής και η κόρη τους η Ναταλί ζουν σε μια μονοκατοικία στο Κολωνάκι περιστοιχισμένοι από καλούς φίλους και γείτονες: τη Φρύνη, τον Πέτρο και τον Στάθη, ένα γνωστό δημοσιογράφο. Την ήρεμη ζωή τους ταράζει το γεγονός του πολέμου στο Ιράκ, τον οποίο παρακολουθούν με μεγάλο ενδιαφέρον όχι μόνο από την τηλεόραση αλλά και από τον Στάθη, που πηγαίνει για ρεπορτάζ εκεί. Ώσπου το ενδιαφέρον τους παύει να είναι πια θεωρητικό, όταν ο Στάθης φέρνει από την εμπόλεμη ζώνη ένα παιδί που έχει χάσει τους γονείς του. Ένα κοριτσάκι, τη Μαρία, η οποία από το σοκ που έχει υποστεί δε μιλάει. Τι θα…
Ο Kύριός μου
Ο Πασχάλης, μαθητής της πέμπτης δημοτικού, είναι ένα πανέξυπνο αλλά ατίθασο παιδί. Ταλαιπωρεί τη μητέρα και τους δασκάλους του. Μιλά άσχημα, δεν υπακούει, μπαίνει και βγαίνει από το σχολείο όποτε θέλει, τσακώνεται με τους συμμαθητές του. Η μητέρα του στενοχωριέται και δεν ξέρει πια πώς να τον αντιμετωπίσει. Ο Πασχάλης ωστόσο κρύβει και αρκετές ευαισθησίες, αφού όταν τον φωνάζουν «μπάσταρδο» πληγώνεται πολύ, αλλά δεν το δείχνει. Γιατί ο Πασχάλης δεν έχει πατέρα. Δεν τον έχει γνωρίσει ποτέ…Ώσπου στο σχολείο έρχεται ένας καινούριος δάσκαλος, ο κύριος Γιώργος. Και τότε όλα σιγά σιγά αλλάζουν…
Σοφία
1936. Στις γειτονιές του κέντρου της Αθήνας ο κόσμος μιας άλλης εποχής ξεδιπλώνεται. Ένας κόσμος τόσο διαφορετικός μα και τόσο όμοιος με τον σημερινό…Η οικογένεια Πολυχρονιάδη ετοιμάζεται να αποκτήσει το τέταρτό της παιδί. Η Αγγελική, η μητέρα της οικογένειας, κουράζεται πολύ στο σπίτι με τα τρία κορίτσια της και ζητά από τον άντρα της τον Γιάννη να πάρουν ένα κορίτσι να τη βοηθάει. Εκείνη την εποχή όλες οι γειτόνισσές της έχουν ένα μικρό κοριτσάκι, ένα δουλάκι. Η Αγγελική όμως δεν είναι σαν όλες τις άλλες… Αφού πείθει τον Γιάννη, φέρνουν από τη Βαγία της Αίγινας ένα ορφανό κοριτσάκι 6…
Ο χορός της ζωής
Η Χριστίνα μετά τον Εμφύλιο φεύγει κρυφά ως πολιτική εξόριστος στο Παρίσι. Σχεδόν είκοσι χρονών, με μοναδικά εφόδια τις αποσκευές που της είχε ετοιμάσει η θεία Άρτα και την ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο, φτάνει στην Πόλη του Φωτός, όπου προσπαθεί να επιβιώσει. Κάνει όποια δουλειά μπορεί, ενώ ταυτόχρονα σπουδάζει θέατρο. Γνωρίζει σημαντικούς ανθρώπους της εποχής, οι οποίοι τη βοηθούν με όποιον τρόπο μπορούν. Συγχρόνως κατορθώνει και δουλεύει ως ηθοποιός, αποκτώντας εμπειρίες ζωής. Στο Παρίσι κάνει νέους φίλους, νοσταλγεί την Ελλάδα, ερωτεύεται, απογοητεύεται και συναντά τον άνθρωπο που θα της…
Θα μπορούσαμε να γράψουμε και άλλα πολλά για την Ζωή Σαρρή όμως θεωρούμε καλύτερα να “μιλήσει” η ίδια η Ζωή Σαρρή μέσα από την συνέντευξη στην εκπομπή “Νυχτερινός Επισκέπτης”
του δημοσιογράφου Άρη Σκιαδόπουλου στην ΕΡΤ.

επιμέλεια ρεπορτάζ Δημήτρης Μπιζιώτας
πηγές ΕΡΤ,KLIK,ΚΑΤΙΟΥΣΑ,ΒΗΜΑ

 

Facebook Comments Box

διάβασε και αυτό  Βαρυμπόμπη. Δώρο Θεού, η αναγέννηση της καμένης Φύσης!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Recommended
θέλει αγάπη κι ο μόνος τρόπος που ο άντρας μπορεί…
Cresta Posts Box by CP
Content | Menu | Access panel